pondělí 18. července 2016

Sarah J. Maas – Dvůr trnů a růží | Stockholmský syndrom a víly

Když jsem loni v létě četla Skleněný trůn, bylo to pro mě příjemné počtení. Neurazí, nenadchne. Dvůr trnů a růží mě lákal podstatně více, snad to bylo tou červenou obálkou, snad mám radši Krásku a zvíře než Popelku. Každopádně se té knížce povedlo překonat Skleněný trůn na obou frontách – ač to zní paradoxně, dokázal mě více „urazit“ i „nadchnout“.

Devatenáctiletá Feyre žije se svým otcem a dvěma sestrami dva nedaleko zdi, za níž se nachází území víl. Díky Feyřiným loveckým schopnostem tak tak přežívají, ale tuhle zimu už mají na mále. A pak Feyre zabije v lese vlka, za jehož kůži získá hodně peněz. Bohužel se ale jedná o jednu z mocných a nelítostných víl, za jehož život si kdosi přijde vyžádat odplatu. Zvíře si Feyre odvede k sobě na zámek, kde vládne věčné jaro, a Feyre začíná pomalu poznávat, že víly nejsou docela takové, jak jí celý život bylo řečeno. I přesto je ale odhodlaná utéct a vrátit se ke své rodině, která bez ní jistě nepřežije dlouho…


Mám ze čtení Dvoru trnů a růží opravdu smíšené pocity. Na jednu stranu musím říct, že mě to opravdu bavilo číst. Přečetla jsem to rychle a nijak mě to nesvádělo dělat si přestávky. Na druhou stranu jsem si většinu knihy dělala legraci ze všech klišé a přeslazených pasáží. Protože po slibném začátku začíná cukrovitá pasáž, hlavní hrdina je samozřejmě dokonalý a jeho jedinou chybkou je jeho přílišné tajnůstkaření. Jedna část mozku myslela na to, jak rychle si Feyre vyvinula Stockholmský syndrom, druhá část mozku říkala – to nevadí, čti dál, baví mě to!

Příběhy o vílách mám ráda. Přijde mi, že s nimi jde udělat hodně, protože je velké množství typů víl, zatímco třeba upíry máte vždycky jenom jedny, maximálně dvoje. Vílí říše plné všemožných tvorů zlých nebo… méně zlých. Kouzelně vypadající místa, která jsou zároveň smrtící. Takže bez mučení přiznávám – viděla jsem ty nedostatky, ale byly mi docela jedno. Sarah J. Maas se musí přiznat, že umí napsat příběh, který má spád. Vlastně jsem byla spokojená. Zase jednou jsem si připomněla, že mám ráda fantasy světy plné kouzel.

Ale pak přišla závěrečná pasáž, která mě naštvala, jak už se to dlouho ničemu nepodařilo. Protože přes všechno plácání o tom, jak je Feyre skvělá a silná hrdinka, nebyla na konci nic než figurka, která by byla bez pomoci ostatních velmi rychle nahraná (a mrtvá). A pak tu byla jedna primitivní věc, která musí být jasná všem v okruhu milionu světelných let, ale Feyre na ni nepřijde. A to mě naštvalo, tak ukrutně moc.

I přesto ale dám druhému dílu ještě šanci, protože si myslím, že má tenhle příběh přinejmenším potenciál. I kdyby se náhodou Feyre chovala ještě hloupěji než nejhloupěji, pořád mě to baví číst. Celkově bych řekla, že mě Dvůr trnů a růží bavil víc než Skleněný trůn. Ovšem mě taky dokázal víc naštvat.

Existují lidé, kteří nedají na Dvůr trnů a růží dopustit. A jsou i ti, kterým více sedl Skleněný trůn. Já zůstávám asi nevyhraněná. Ovšem řekla bych, že minimálně za pokus to stojí. Už jen kvůli vtipu o básničce, která mě rozesmála víc, než by bylo adekvátní.
Zvedl můj zmuchlaný seznam slov.
Srdce mi vyskočilo do krku. „To je…“ Nenapadala mě žádná příhodná lež. Všechno bylo tak nesmyslné.
Kuriózní? Vokabulář? Mordýř? Pyromancie?“ předčítal ze seznamu. Nejraději bych se schoulila do klubíčka a umřela. Byla to slova, která jsem nepoznávala v knihách, slova, která z jeho úst zněla tak jednoduše, tak neskutečně snadná, když je nahlas vyslovoval. „Má to být báseň o tom, jak mě zabiješ a spálíš mé tělo?“ s. 152

Chtěla bych poděkovat nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního e-booku!

Autor/ka: Sarah J. Maas
Originální název: A Court of Thorns and Roses
Série: A Court of Thorns and Roses, 1. díl
Datum vydání: USA: 2015 / CZ: vyjde 8. 8. 2016
CZ překlad: CooBoo, Ivana Svobodová
SK překlad: chystá Slovart na příští rok
Počet stran: 440 v CZ, brožovaná
Cena: 349,-Kč
Moje hodnocení: 65 %
Hodnocení na Goodreads:  4,30 při 98 692 hodnoceních

19 komentářů:

  1. Na tohle jsem zvědavá. láká mě to víc než Skleněný trůn. Buď mě to nebude bavit, nebo to bude guilty pleasure. :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mě to lákalo víc, a nebýt toho pitomého konce... Tak uvidíš :D

      Vymazat
    2. Tak za tři roky by to snad mohlo být dostupné v knihovně. :D

      Vymazat
  2. Mne sa celkom ACOTAR ľúbil...dobre, tá hádanka na konci bola až moc a áno niektoré situácie tam boli strašne klišé ale zároveň to bolo dobre napísané a rozhodne daj šancu aj pokračovaniu, lebo to mi sadlo oveľa viac :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to v plánu, takováhle oddechová četba se hodí vždycky :) Jen nevím, co autorka plánuje napsat do tolika dílů, které má v plánu :D

      Vymazat
  3. Táto séria ma vždy lákala viac ako Trón zo Skla, aj keď som po Tróne siahla skôr. Bola som tak sklamaná, že som ACoTaR rozhodla nečítať rovnako ako pokračovania ToG. Okrem toho, že bola Celaena strašná Mary Sue, kniha mala hroznú psychológiu postáv a vôbec nebola originálna. Chápem, prečo nadchla ostatných, no hardcore fantasy fanúšika, ktorý v knihách miluje intrigy a brutalitu to rozhodne nepoteší.
    Ale keď tak čítam tvoju recenziu, možno by som dala Dvoru šancu, veď aj mne sa páčila Kráska a zviera viac ako Popoluška, možno to naozaj stojí za pokus. Pekná recenzia :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že ACOTAR není o moc originálnější než Skleněný trůn, takže jestli ti na něm opravdu vadily tyhle věci, tak bych to radši neriskovala. Hardcore fantasy to opravdu není.
      A díky :)

      Vymazat
  4. Ja patrím medzi ľudí, ktorí nedajú dopustiť na Trón zo skla... ACOTAR ma dosť sklamal, bolo to celé také presladené, postavy ma nezaujali a neviem, či by som to vôbec dočítala, keby to nenapísala Sarah.:D Je každopádne hrozne zaujímavé sledovať, ako sa postoje ľudí k týmto dvom sériám rôznia - ty si očividne úplne špeciálny prípad.:D Budeš čítať aj dvojku, btw? Ja odvšadiaľ počúvam, že je neporovnateľne lepšia, ale neláka ma...:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budu. Dřív se ale chci dostat ke dvojce Skleněného trůnu, ten tu mám na pořadí už déle :)

      Vymazat
  5. Takze je to spise zklamani koukam... No ja jeste uvidim, jestli do toho pujdu. Prece jen je to prevypraveni znamejsiho pribehu a jestli je to preslazeny, tak to nebude pro me... To uz radeji budu pokracovat ve Sklenenem trunu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zklamáním bych to nenazývala, já jsem od toho vlastně tolik nečekala, takže se velké zklamání nekonalo. A co jsem koukala mezi přáteli na Goodreads, tak hodnotili spíše kladně, takže kdoví. A spíš než převyprávění je to Kráskou a zvířetem inspirované, takže na začátku to tam vidět je, ale pak se zápletka rozvíjí jiným směrem. Ale záleží samozřejmě na tobě.

      Vymazat
  6. Já od Maas teda nečetla ani ten Skleněný trůn, ač se na to dlouho chystám :D Taky mě tohle od začátku láká víc. Mrzí mě, že je Feyre tak... no, nevnímavá? Takový hrdiny nesnáším, všem to je hned jasný, ale hrdinka to nevidí ani po sundání brýlí. Každopádně to zkusím, Krásku a Zvíře prostě můžu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za pokus nic nedáš, vždycky to můžeš odložit :) Já se na Skleněný trůn nechala překecat těmi všestrannými ódami, ale tohle mě docela lákalo.

      Vymazat
  7. Musím říci, že mě kniha celkem i zaujala, asi ji dám šanci! :) Třeba se mi bude líbit daleko víc, než Skleněný trůn, který zrovna nemusím, ačkoliv jsou z něj všichni ostatní paf.. :D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím palce. Přijde mi, že většině lidí se tohle líbilo víc než trůn... Alespoň podle hodnocení na Goodreads.

      Vymazat
  8. Skleněný trůn mě až tak nenalákal, ale Krásku a zvíře mám ráda, takže mám obavu, že po téhle sérii dříve nebo později sáhnu. Ale...no, trochu se obávám, že jestli to udělám, akorát to hrozně zhejtuju. Jestli totiž něco fakt nemám ráda, tak knižní cukrkandl :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zas tak příšerný cukrkandl to není, četla jsem už horší, ale momentálně jsem uprostřed maratonu klasiky a proti těm vážnějším tématům je to opravdu kontrast :D Vždycky to můžeš odložit nebo o tom napsat sarkastický tweet :D

      Vymazat
  9. On člověk potřebuje pomoc, když proti němu stojí víly, to by umřel každý bez nadpřirozených schopností (a bez gramotnosti). Souhlasím s tím, že se Freyre až moc rychle smířila s tím, že má zůstat v tom panství. Ale taky je fakt, že by venku s těma příšerama rychle umřela..:D. No, já jsem z těch, co se jim víc líbí tato série a nemůžu kvůli tomu spát ještě dnes:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jedna věc je zůstat v panství, protože by venku umřela, druhá věc je oblíbit si své "únosce" ;)
      A ano, pomoc možná potřebuje, ale pak ji nemají prezentovat jakožto hrdinku, když vlastně jediné, co udělala sama, byl ten první úkol. Všechno ostatní za ni udělali jiní. A v případě vytírání už to bylo směšně nepravděpodobný.

      Vymazat

Komentáře mě vždycky potěší, a snažím se dopovídat na všechny. Ale prosím, pokud použijete profil Anonymní, aspoň se na konci podepiště. Hodně Anonymních je pro mě matoucí :)